miercuri, 7 iulie 2010

Modificările legislaţiei achiziţiilor publice

Executivul a adoptat în ultima şedinţă de Guvern o serie de modificări ale legislaţiei achiziţiilor publice, prin Ordonanţa de Urgenţă nr.76/2010 publicată în Monitorul Oficial nr.453 din 02.07.2010, act normativ care modifică OUG 34/2006 privind atribuirea contractelor de achizitie publica, a contractelor de concesiune de lucrari publice si a contractelor de concesiune de servicii. Noutăţile aduse de actul normativ intrat in vigoare la data publicării aduc un plus de claritate şi celeritate procedurilor de achiziţie publică şi sunt rezultatul consultărilor iniţiate de Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice cu toţi actorii de pe piaţa achiziţiilor publice, precum şi cu reprezentanţii Comisiei Europene.
Printre reglementările noi se regăsesc:

• Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice va verifica toate invitaţiile de participare transmise de autoritatea contactantă în cadrul procedurilor de cerere de ofertă, iar în termen de 3 zile va valida sau respinge invitaţia respectivă. Până în prezent, A.N.R.M.A.P. valida doar anunţurile de participare aferente procedurilor a căror valoarea este peste pragul procedurii de cerere de ofertă. Această măsură a fost necesară pentru a se putea preveni posibile încălcări al legislaţiei şi în cazul procedurilor de cerere de ofertă.
• Noua Ordonanţă de Urgenţă corelează pragurile valorice cu reglementările europene din Regulamentul C.E. nr.1177/2009.
• Au fost introduse reglementări noi în cazul contractelor de publicitate media, pragul de achiziţie directă fiind adus la 15.000 euro în concordanţă cu cel pentru toate celelalte tipuri de contracte.
• O reglemetare extrem de importantă se referă la conflictul de interese. Astfel că, prin art 69 ind.1 se precizează că „ofertantul/candidatul/ofertantul asociat/ subcontractantul care are drept membri în cadrul consiliului de administraţie/organ de conducere sau de supervizare și/sau are acționari ori asociați persoane care sunt soț/soție, rudă sau afin până la gradul al patrulea inclusiv sau care se află în relații comerciale, cu persoane ce dețin funcții de decizie în cadrul autorități contractante este exclus din procedura de atribuire.”
• În privinţa noţiunii de experienţă similară solicitată operatorilor economici, modificarea legislativă introduce noţiunea bunei execuţii şi a ducerii la bun sfârşit a contractelor încheiate anterioar de respectivul operator economic.
• Noile prevederi definesc şi noţiunea de preţ neobişnuit de scăzut şi modalitatea în care autoritatea contractantă poate să prevină utilizarea acestor practici de către diferiţi operatori economici.
• Valoarea cumulată a contractelor care vor fi atribuite şi a actelor adiționale care vor fi încheiate pentru lucrări și/sau servicii suplimentare ori adiționale nu mai poate depăşi 20% din valoarea contractului inițial. Doar în cazuri temeinic motivate şi prin asumarea răspunderii de către ordonatorul principal de credite se poate aproba majorarea procentului până la limita maximă de 50% din valoarea contractului iniţial, condiţia de bază fiind ca atribuirea contractului să se facă aceluiaşi contractant declarat câştigător pe iniţial de către aceiaşi comisie de evaluare.
• Noutatea absolută se referă la procedura de contestaţii, care prevede posibilitatea semnării contractului imediat după pronunţarea deciziei Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau a primei instanţe de judecată, dacă aceasta este favorabilă autorităţii contractante. În plus, se stabilesc termene mai reduse de soluţionare a contestaţiilor de către CNSC.
• Ca o măsură de reducere a numărului excesiv de contestaţii, s-a introdus reţinerea unui procent din garanţia de participare de către autoritatea contractată, în funcţie de valoarea estimată a contractului, dacă contestaţia formulată de acesta este respinsă pe fond de CNSC.
• De asemenea, se prevede o competenţa secţiilor de comercial a instanţelor de judecată în ceea ce priveşte soluţionarea litigiilor apărute pe parcursul derulării contractului de achiziţie publică sau de concesiune.
Departamentul de Comunicare şi Relaţii Publice

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu