miercuri, 26 mai 2010

Liceul cu Program Sportiv, intra în reţeaua liceelor europene

„Educaţia nu înseamnă umplerea unui vas ci, mai degrabă, aprinderea unui foc”
M. de Montaigne

Din săptămâna 24-30 mai 2010, Liceul cu Program Sportiv din Bistriţa intră în reţeaua liceelor europene. Evenimentul se datorează, promovării experimentale, pentru început la nivelul a două clase de învăţământ liceal, a proiectului educaţional european denumit „EUROPE-chantier”. Ţinta acestui proiect este realizarea unor activităţi şi programe de educaţie în spiritul solidarităţii internaţionale şi al dezvoltării durabile.

Înscris în deceniul ONU destinat dezvoltării durabile, proiectul îşi propune să formeze tinerilor cu vârste între 6 şi 25 de ani (din învăţământul primar, gimnazial, liceal şi universitar) competenţe şi cunoştinţe legate de adoptarea unor decizii corecte privind prezentul şi viitorul umanităţii, de manifestarea unui comportament responsabil faţă de mediul înconjurător şi resursele planetei, de afirmarea cetăţeanului european capabil să înfrunte provocările unei Europe în continuă schimbare. Astfel, se are în vedere crearea a 4 programe de educaţie pentru dezvoltare, fiecare adaptat unei categorii de vârstă specifice, şi experimentarea acestora în statele europene reprezentate în parteneriat.
„Euroşantierele”, cum sunt denumite activităţile de implementare a acestui proiect, se adresează tinerilor aflaţi pe băncile şcolii cu scopul de a le consolida cunoştinţele legate de idealurile şi valorile europene, de drepturile şi libertăţile cetăţenilor din spaţiul comunitar, de acţiunile Uniunii Europene în favoarea dezvoltării durabile, de problemele unor zone planetare vulnerabile economic şi social. Teme precum „Educaţia”, Sănătatea”, Calitatea mediului înconjurător”, „Drepturile copilului”, „Siguranţa socială şi alimentară”, „Calitatea vieţii”, „Dialogul Nord-Sud”, „Stabilitate economică” sunt subsumate unui obiectiv comun: conştientizarea nevoii de a promova în rândul tinerilor a acelui tip de atitudini şi comportamente responsabile care urmăresc egalitatea de şanse, toleranţa şi nondiscriminarea, satisfacerea nevoilor prezentului, fără a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a-şi satisface propriile nevoi.
Proiectul, promovat până acum în ţări din Europa occidentală şi Africa de Vest în rândul a peste 5.000 de tineri, are la bază o metodă interactivă de învăţare denumită EDAA (în fr.: éveil, débat, approfondissement, action), care, dincolo de cei patru paşi pe care este construită – (1) „deşteptarea” (captarea atenţiei, trezirea interesului), (2) dezbaterea liberă, (3) aprofundarea şi (4) acţiunea – se constituie într-un demers global, centrat cu prioritate pe elev, în care se ţine cont de cunoştinţele, opiniile şi sugestiile fiecărui participant, care încurajează participarea şi implicarea, învăţarea într-un mediu nondirectiv şi democratic. Cadrul didactic se află în postura unui facilitator al actului de învăţare oferind elevului rolul de actor principal care învaţă să descopere, să se exprime, să comunice, să argumenteze, să se interogheze, să respecte opiniile celorlaţi, să gestioneze probleme, să ofere soluţii, să ia decizii. Elevul pierde astfel postura de „recipient” în care profesorul depune informaţii devenind „căutătorul de cunoştinţe”, cel interesat de „a şti”, „a şti să facă”, „a şti să se comporte”, „a şti să convieţuiască” în mod democratic şi responsabil.
Proiectul dispune de afişe de promovare, de ghiduri pedagogice şi instrumente diversificate de lucru (pentru moment oferite numai în limba franceză) construite pe patru categorii de vârste: 6-11 ani, 11-15 ani, 15-18 ani şi 18-25 de ani, respectând particularităţile cognitive şi axiologice caracteristice acestora.
Proiectul „EUROPE chantier” este asumat şi finanţat de Comisia Europeană. La nivel european, proiectul este promovat din anul 2008 de către 9 ONG-uri reunite în reţeaua Crysalis. În România, acest proiect este oferit experimental de către Asociaţia Europeană pentru Apărarea Drepturilor Omului (AEPADO). Liceul cu Program Sportiv din Bistriţa, în calitate de partener al AEPADO, se numără printre unităţile de învăţământ care au acceptat să piloteze experimental acest program, urmând a oferi promotorului feed-back-ul necesar finalizării instrumentelor de lucru în limba română, generalizării acestuia printr-un curriculum naţional, susţinerii unor activităţi de formare continuă a cadrelor didactice interesate de aplicarea acestui program de instruire. Profesorul responsabil de experimentarea în cadrul LPS a acestei noi metode de învăţare este Angela Livia Şteopan, voluntar al AEPADO.
Participarea elevilor Liceului cu Program Sportiv la implementarea proiectului „EUROPE chantier”, dincolo de activitatea de pionierat în deprinderea metodei EDAA, va favoriza colaborarea cu elevi şi cu unităţi de învăţământ din România Europa şi Africa, la ameliorarea calităţii educaţiei şi la realizarea obiectivelor deceniului dezvoltării datorită preocupărilor de promovare a dezvoltării durabile şi solidarităţii internaţionale.
prof. Angela Livia ŞTEOPAN
Liceul cu Program Sportiv, Bistriţa

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu